Motion

EMS – Er det fup eller en effektiv træningsform?

Er du træt af flere timers hård træning i et indelukket fitnesstræning? Så har du måske, ligesom så mange andre, overvejet at hoppe ud i EMS træning.

Dette er træningsmetode, som i den seneste tid er blevet yderst populær. EMS anvendes nemlig, efter sigende, til at give dig en optimeret træning, som kun varer 20 minutter. Men hvad er det præcis EMS er, og hvad gør denne type træning ved din krop? Og vigtigst af alt: Virker det overhovedet?

Hvad er EMS træning ?

EMS står for elektronisk muskelstimulation. Selvom træningsmetoden for tiden vokser sig populær, så er det langt fra et nyt koncept. Konceptet startede nemlig i 1960’erne.

Ved denne type træning bliver du iført speciallavet træningstøj samt får sat elektroder på kroppen. Elektroderne stimulere din krop, imens du træner, ved at sende små strømimpulser ind i din krop. Formålet er, at elektroderne stimulerer din muskler udefra ved at få dem til at lave en kopi af kroppens egne bevægelser. Sammentrækningerne er altså helt identiske med din krops naturlige bevægelser, og de øger derved intensiteten i din træning.

Træningen består af korte træningspas og ved din side har du en instruktør, som guider dig igennem træningen. Han eller hun kan kontrollere intensiteten af impulserne. Derudover hjælper instruktøren dig med at udføre træningsøvelserne korrekt, så du får det optimale udbytte af din træning.

Virker EMS træning?

EMS er uden tvivl en sjov og anderledes en træningsform. Men om det virkelig virker? Det er et spørgsmål, som i den grad deler vandene.

Nogle eksperter mener, at det er fuldstændig og aldeles fup. Andre mener, at det er langt mere effektivt end almindelig træning. Så hvad er rigtigt? Det er svært at sige, da forskningen bag efter sigende er forsvindende lille.

Der er dog en ting, som de fleste eksperter kan blive enige om. Du får størst udbytte af træningen, hvis du er utrænet. Derudover kan det heller ikke ignoreres, at de impulser som påføres kroppen er med til at stramme muskulaturen op. Dette kan medvirke til at reducere mængden af appelsinhud. Disse resultater kan være en motivation til at få kickstartet din træning. Derudover er EMS yderst skånsomt for led og muskler, da du ikke arbejder med ydre vægt.

Hvis du søger efter EMS træning på nettet, vil du få mange modsigende svar på dets virkning. Hvis afsender har en interesse i at sælge dig EMS, bør du være skeptisk over for, hvad de fortæller. Med det ikke sagt, at de ikke kan have ret. Det er bare et meget unuanceret oplysningsgrundlag, som de tilbyder dig.

Hvor om alt er, så er der en ting, som er sikkert. EMS er træning, og det involverer derfor, som tidligere nævnt, forskellige fysiske øvelser. EMS træning vil derfor uden tvivl have en form for gavnende effekt på din krop. Det anbefales dog, at træningen suppleres med andre træningsformer. Det kunne for eksempel være løb eller cykling.

EMS til genoptræning

EMS er ikke bare en metode til at komme i bedre form. I over 40 år har det været brugt til genoptræning.

Som sagt arbejder du ikke med ydre vægte i EMS, og metoden giver derfor en minimal belastning af dine led. Det er derfor en yderst benyttet metode til at genoptræning af skader i led og muskler. Metoden bliver brugt og anbefalet af mange fysioterapeuter.

Du kan også bruge træningen som et alternativ i perioder, hvor du er ude af stand til at følge dine normale træningsrutiner.

Related Articles

Back to top button
Close